tisdag 29 augusti 2017

Att ta sig fram på två hjul

Jag gick med ICA klassikern och har fått 4 olika delmål att uppnå. Ett enkelt sätt att få fart på kroppen. Ett av delmomenten var att cykla 9 mil under 9 veckor ( Vättern runt). Så i April satte jag mig på cykeln och trampade iväg mot jobb. Jag kan helt ärligt säga att första dagen grät jag nästan över hur jobbigt jag tyckte det var att cykla de 6,5 km jag har till jobb och hur tråkigt jag tyckte det var.

Man cyklar genom staden sus och dus..parker, industribyn...
Men under vägens gång har jag istället börjat uppskatta att cykla. Jag får andas frisk stadsluft varje dag. Se, lukta och upptäcka min egen stad på ett annat sätt. Dessutom får jag en gratis vardagsmotion.

Gamla Väster

Morgon längst kanalen

Rangerbanana och en vy över stan, centralen, Malmö Live Turning Torso... 

Jag ser små detaljer på dörrar och hus som jag aldrig sett förr och en massa vacker arkitektektur. Hittar intressanta ställen som jag lägger på minnet för ett besök en dag...en ny antikaffär, snygga kläder, inredning, caféer, restauranger...


Vilken cool staty som hänger längst Adelgatan ovanför ett konstgalleri

En ram som ger oss en vacker inramning över en av våra hamninlopp nere vid Dockan
Målning nere i Industrihamnen

Jag testar nya vägar genom parker, stadstrafik, industribyn, kullergator. Jag ser och möter olika sorters människor...killen som går till skolan med bollen under armen, joggaren som kämpar sig fram, mamman som stretar iväg med sina barn till skolan, kärleksparen, de klantiga, de trötta, de stora, de små. Människor av alla dess slag och på alla dess platser.

När det regnar så ber jag P köra mig eller så tar jag bilen till jobb. Det är ju inte fasligt kul att cykla i regn. Så jag hoppas på att klara Oktober ut på cykeln...men vi får väl se när stålhingsten parkeras i garaget igen.

Ser ni denna tjej med hörlurarna på, japp då är det mig ni möter.

Så upp och hoppa på er cykel och utforska er stad

Kram Kajsa

Ps. Håll tummarna för mig och min dotter på Lördag 2 September, då ska vi kämpa oss igenom en mil på Midnattsloppet....vi har klarat 5 km än så länge i träningsspåret. Så man kan kalla det en rejäl utmaning Ds.

4 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att cykla. Synd bara jag inte klarar av det längre, men så är livet. Men det är som du säger, lite gratis motion plus att man ser så mycket mer än när man kör eller åker buss.
    Det är klart att ni klarar det. Man gör så gott man kan och det är gott nog. Lycka till på lördag.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  2. Vilken fighter du är efter den starten som kunde fått flera att lägga av direkt. Sakta men säkert såg du tjusningen i det hela. Inte bara att du upplever mer utan garanterat att du fick krafter och blev starkare. Förhoppningsvis kommer du och stålhingsten att umgås på liknande sätt framåt vårkanten igen. För november-februari är ingen höjdare. Lycka till på lördag.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  3. Så flitig du är. Visst är det härligt att cykla när det är fint väder. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Härligt kämpat! Visst är det förunderligt hur något först kan framkalla hatkänslor och sedan bli något livsviktigt och vardagligt?! Cool med Midnattsloppet, att springa min stop i en mil är tufft!

    SvaraRadera