söndag 30 augusti 2015

Vi rymde till Mosel

Vi rymde iväg med vännerna på en veckas lång resa till Moseldalen i Tyskland. Vi hade dessutom lyx, för det var de som körde och vi var barnen i baksätet. 5 på morgonen startade vi och kom ner vid femsnåret till hotellet. Så fort vi kom in i själva Mosel så var vännerna totalt uppspelta och lyckliga över det vackra landskapet. Längst alla sluttningar  (branta!! en del med 70% lutning) växer vinplantorna i rutor efter rutor, rad efter rad.

Vackra Mosel med en blick över Bern-Kastel (Keus) och vinsluttningarna

En bit av vinodlingarna i Trittenheim

Trittenheim med en bit av Apoteks läget

Vin släde för att ta sig upp på slänten och arbeta och ta ner druvorna

Förväntningar

1 - Vackert landskap
2 - Vackert väder
3 - Alla vinbönder bor på landet

Landskapet var vackert, Moseldalen slingrande skön och när dimman låg över vinrankorna på morgonen, då var det nästan magiskt. Små pittoreska byar längst floden, med sina kyrkspiror och vackra fasader. Det blir bara vackert!

Morgondimman har svept in

Dagen gryr

I morgonsolen

Vädret strålade med både sol och värme...men i slutet kom det regn som om himlen öppnat sig, då blev man allt lite våt om fötterna.

Vinbönder bor inte alls på landet utan mitt inne i byn. Från vanligt hus till hela slott och vinprovningarna hölls i lagret - till vackra rum. På vissa ställen var du tvungen att förboka en provning hos andra bara att knacka på och fråga.

Från hus...

...till Slott Schloss Lieser (Thomas Haag)
På varje ställe var det cirka 8-10 viner att prova, så man fick lära sig att spotta, annars hade man varit full redan på förmiddagen. Snurra, dofta, snurra, dofta, in i munnen, rulla runt, dra in luft, spotta. Vi lärde oss att föra anteckningar på alla viner om doft och smak, på så sätt får man kunskap och förståelse. När man provat klart, kunde man köpa vin om man hittade ett som man gillade, det blev en hel del flaskor att ta med sig hem till Sverige.

Vinprovning hos Vinbonden Thomas Haag i Schloss Lieser

Avslappnad vinprovning med vinmakaren Markus Lundén på Georg Breuer i Rudesheim

Vi fick komma ner i vinkällaren

Daniel sonen från Vinhuset Römerhof i Riol

På ett par ställen fick vi t.o.m följa med ner i vinkällaren där ekfaten/ tankarna stod för vinlagringen. Vinmakarna berättade om skiffern,mineraler, växtläget, jäsningen, solen och regnet....massor med information. Ett Riesling vin gick från att vara ett vin till att bli ett vin gjort med jord med antingen blå skiffer, grå skiffer, röd skiffer, gamla stockar, lutning, handplockat, sen skörd, sockerhalt, Auslese, Spätlese.......jag tror en del har sjunkit in nu, min vinvärld blev med ens mycket större.

En av dagarna var vi uppe tidigt och jaga frukost personalen en timme före utsatt tid. Vi var tvugna att komma iväg i tid, för 3 timmar senare skulle vi vara på Champagne provning i Frankrike - närmare bestämt hos kultmakaren i Ay - Henri Giraud. Här fick vi testa 4 olika Champagner från 450 kr - 2100 kr...det kändes lyxigt.

Speciell klammer för korken och öppnare gjord av ek från träfaten från Argonneskogen

Lunchen åt vi i Epernay, där vi också skulle in och handla hos den kultförklarade (världen över) damen - Madam Salvatori. Tyvärr var Madam för gammal och krasslig så det vara barnbarnet som stod i den lilla, trånga butiken, där man nästan var rädd att slå ner något (ryggsäck är uteslutet!). Men här, här finns alla sorters av champagne, till de bästa av priser. Själv var jag ute efter Ratafia, som är en supersöt Champagne, perfekt till desserten.

Lilla trånga men välfyllda butiken Salvatori i Epernay

Sen blev det ett besök på det stora Champagne huset Tattinger, som var lite mer kommersiellt. Man fick en filmintroduktion av historia, sedan fick vi gå i grupp med en guide som förklarade hela processen om lagring och framställning, nere i de 4 km långa gångarna som var 12 grader (året om) och sedan en bit längre ner runt 8 grader. Hela besöket avslutades med provning av Champagne, så många sorter man betalat för. Vi valde två glas en lite vanligare och en finlirare - Comté, som var supergod.

4 km långa gångar 12 grader och ett rum lagrar cirka 70000 flaskor

Vi avslutade vår Frankrikedag med fika i lilla byn Hautviller, där vi även fick besöka Dompans grav ( Dom Perignon). Sen var det 3 timmar till i bilen för att komma tillbaks till Mosel och Tyskland.

En bit av Champagne

En sak vi lärde oss...eller knappt...var att inte gå ut att äta för sent. En dag gick vi ut klockan 21 i vår lilla by, då hade alla stängt sina kök, men vi fick ett att förbarma sig över oss. Nästa gång gick vi ut klockan 8 ( lördagkväll) , blev vi stoppade och samma kök förbarmade sig över oss igen. Tokigt, men god mat fick vi iallafall varje dag.

Kvällarna avslutades med vin och frågespel och vi har blivit så kunniga på en vecka. Vips så var resan till sitt slut och man är åter tillbaks till vardagen, men i minnet har vi en resa att njuta av och minnas länge.

Njut av livet!!

Kram Kajsa

1. Åh, Epernay besökte jag i somras! Och ska definitivt tillbaka till! Då stod gumman i butiken, jag köpte en vinkylare från Bollinger! Jag älskar verkligen vingårdsmiljön, de perfekta raderna, de vackra druvorna och de små familjeföretagen som lägger ner sin själ i produktionen!
    Och visst blir vinet godare när man sett och provsmakat det på plats?!

1. Visst får man en helt annan känsla. När vi var hos Georg Breuer satt vi ute i solen, rosorna blommade och det var så avslappnat, så då blev det mer flaskor inhandlat - det var en fantastisk känsla.

2. Ååå den resan gjorde vi för 11 år sen, fast vi körde Paris, Champagne och Mosel, en underbar resa. Nu när jag sett dina bilder och läst allt ni gjort blir jag sugen på att åka tillbaka och stanna lite längre i Mosel. Kramisar Tina

1. Ja, gör et...ni lär ju inte bli besvikna

Kram Kajsa

3. Så vackert... och härligt med liten utflykt! :-)

4. Så härligt!
    Och bilden på morgondimman...magi!!

Kram Hannis

5. Lärorik och rolig resa, kan tänka
    mig att det blir vinprovning hemma hos er
    nu i höst också.
    Kramar/AM

6. Vilken underbar semester. Det ser ju både idylliskt och väldigt intressant ut.
    Roligt att lära sig så mycket nytt.
    Den upplevelsen måste ni väl leva på länge.

Kram

7. Det där lät och såg ut som en härlig semesterresa. Bara starten hade jag gillat. Få sitta i baksätet precis som förr. Vilken tur att ni slapp lägga er hungriga och att ett kök ställde upp.

8. Vilken härlig läsning och härliga bilder.
    Jag har varit i Rhen- och Moseldalarna ca 50 gånger som reseledare och känner igen mycket. Bott mycket i Rudesheim och flera gånger provat vin hos Georg Breuer. Varit mycket i Bernkastel och provat vin också.
    Liksom i Champagne området.
    Kul att återse allt, nu när jag bara jobbar i UK, Irland och Spanien.

9. Wow vilka bilder du bjuder på. Vilket härligt landskap.
    Vad häftigt att få följa med ner i vinkällaren. Ser verkligen ut som en
    toppenresa.
    Kram Petra

10. Visst är det fint i Moseldalen jag och mamma var där på 90-talet med en bussresa på väg till Paris...jätteroligt hade vi hela busslasset ;))....vi åkte från Sundsvall med buss ner över Tyskland mot Paris och andra platser som jag inte riktigt kommer ihåg...men en fin res var det ;))).....härliga semester bilder du visar ;))....vi kom hem i går kväll från Side så idag är det tvätt som gäller, hehe....kram kram från Bia

11. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

12. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

13. Vilken härlig resa.....ser super mysigt ut. Kram Anette

14. Vilken härlig resa.....ser super mysigt ut. Kram Anette

15. Det där ser ju alldeles ljuvligt ut!!! En sådan resa skulle jag mer än gärna ge mig iväg på. Tyskland och Frankrike, så fint! Och jag gillar dina bilder som ser riktigt inbjudande ut!

Ha det toppen, Kram

16. Vilken fantastisk resa ni har haft!
    Vackra bilder, landskap och VINER!! :)
    Jag hade nog varit full från morgon till kväll! ;)
    Ha en jätte fin helg!
    Kram.

17. Vilken härlig resa och tack för att vi fick hänga med på ett hörn här via bloggen. Med dina vackra bilder ar du övertygat mig om att en resa till Mosel bör läggas till reslistan. Så vackert! :)

Kram på dig♥

18. Vilken underbar resa!
    Jag önskar att jag drack champagne och vin för att avnjuta en likadan resa, så fint det låter alltihop!