onsdag 27 maj 2015

Fnitter, smakprov och ”räliga” kryp


Sätt två blonda, fnittriga tjejer i en bil och ta dem till Skånes matfestival i Brösarp..så ska ni se at det inte blir en enda sur min på hela dagen. Det var det vi gjorde i lördags.

Solen sken, Brösarp hade invaderats av mängder av nyfikna matsugan människor och stånden var fyllda med spännande smaker, mindre spännande smaker och lite annat smått och gått.


Smaka på Skåne
 
 
 
Trevliga smakprov med ramslökpesto.
Med våra matkuponger kunde vi testa oss fram mellan hav och land med läckerheter som; tupp, horngädda, nässlor, ramslök, fudge….

Mustprovning med stora variationer, lite som en vinprovning
Mustvandring bland flera smaker (och oj vad det skiljer mellan must & must), sen var det direkt till toaletten.
Ost, bröd, oljor....av alla sorter och smaker





Hamburgerbröd med tryck
Kryddprovning
Fantastiskt goda ekologiska kryddblandningar

Skallabaggsar och mjölmaskar.....nja, inte gott!!
Och Insekter…….oboy, det hoppar jag gärna över för resten av mitt liv, fast han sa att det var nästa stora sak hela Sverige skulle äta. Det smakade unket mjöl….torrt…och usch!!
 
Chokladstaty

 
Rökt lakrits...mmmm så gott!!

Vi skrattade (som bara tjejer kan), provsmakade om och om igen, shoppade lite kryddväxter till trädgården och fick en massa information och nya kunskaper.
Tokfior på vift
Väl tillbaks på hemmaplan samlades vi familjer för en god middag, lite melodifestival..typ bara titta på Sverige och vinnarlåten…charader ( ganska torra ) och ännu mer skratt till långt in på småtimmarna.
En känsla av sommar började vi med.....
 
Nu ser jag fram emot nästa tokiga möte med den lilla tokiga familjen som jag håller varmt om hjärtat.

Kram Kajsa

Ps. Dag 3 utan godis, jag har suuuuuug……

7 kommentarer:

  1. Mmm..så mycket gott. Det ser ut att ha varit en toppenbra dag :)
    Ha en fin onsdag kväll.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Jag skulle äta ihjäl mig alltså!
    Inte insekter dock, haha. Dom kommer jag aldrig att äta!

    Kramen Hannis
    Och tack för yogapepp!!! Det är en riktigt nytändning=))

    SvaraRadera
  3. Så roligt att få prova så mycket olika saker. Häftig halmfåtölj. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Oj oj...nu blev jag hungrig....nu måste jag sätta igång med maten ser jag, hihi...
    Men här blir det lätt lagat idag...tortellini ...och kanske ett glas rött till ;))
    Kul att höra från dej igen ;)
    Bia

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Va trevlig med en ny besökare hos mig! :)
    Oj. Va mycket gott ni fick smaka!
    Låter som en riktigt lyckad dag.
    Ska läsa lite fler inlägg så jag får lite bättre grepp om vem du är! :)
    Ha en fin kväll!
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Matmässor är jätteroligt och gå på,
    smaka och titta på allt nytt. Ser att
    ni hade en toppendag.
    Fin helg och kramar/AM

    SvaraRadera
  7. Så kul ni verkade ha det. Vilken trevlig matfestival.
    Fast jag är lite skeptisk till att äta insekter. Aldrig i livet säger jag!
    Annars såg allt det andra både gott och spännande ut.
    Kram!

    SvaraRadera