lördag 28 mars 2015

Med en nypa salt runt jorden – Persien närmare bestämt Iran


Soldränkta sanddynor, sandaler och spännande mat är det första jag tänker på när jag hör Mellanöstern, det var det inte i december när jag klev in till ett par av våra kunder, ett brödrapar från Iran. Då var det grått, kallt och blåsigt Skåneväder…..brrrrrrrr

Efter att ha gjort det där obligatoriska julklappsbesöket och diskuterat jobb, så vågade jag mig på att fråga vart de kom ifrån och sen berätta om min matidé. De blev helt eld och lågor och med glimten i ögonen pratade de nästan i mun på varandra om sin favoriträtt. Men!! Man måste använda riktigt äkta saffran bedyrade de båda  och sträckte fram ett paket – riktig saffran, vilken lycka, som en egen liten julklapp bara till mig.



Vackert röd och underbar doft med en känsla av värme.
Zereshk Polo ba Morgh är Persiens bjud-på -middag -rätt innehåller Zereshk som betyder Berberisbär. Dessa små bär, vanliga just i mat från mellanöstern var ena rackare att hitta, till slut fann jag en påse torkade på den ekologiska avdelningen. Såhär i efterhand har en bekant till mannen berättat att man kan använda tranbär istället. Jasminris, gul lök och kycklinglår var ju desto enklare ingedienser att hitta. 


Ingredienser

Fram med grytor, skålar och slevar, nu sätter vi igång.

Zereshk Polo Ba Morgh

4 port.
4                           Kycklinglår
2                           Gul lök
50 Gram            Smör
4 Dl                      Jasmin eller Basmatiris
0,5 Dl                  Kokande Vatten
0,5 Gram           Saffran
3 Msk                 Berberisbär
                             Salt & peppar

Lägg saffran i 2 matskeder med kokt vatten medan du förbereder rätten. Dra av skinnet av kycklingen och lägg åt sidan. Skiva två gula lökar och fräs i smör tillsammans med kycklingskinnet. Bryn kycklinglåren och salta och peppra. Slå på det mesta av saffransvattnet. Koka i 25 min med vatten och saffran.

Det puttrar  i grytan
 Skölj riset i kallt vatten några gånger. Koka riset med rikligt med vatten i ca 20 minuter, slå av vattnet och låt ånga klart. Blanda 1 Dl med färdigt ris med resten av saffransvätskan.

Fräs Berberisbär i lite smör på en panna.

Lägg riset på ett stort fat, saffransris, delad kyckling ovanpå och strö sedan över berberisbären.

 Busenkelt!!!
Vacker färg lockar till matbordet

Berberisbären blev inte någon succé hemma hos oss, jag vet inte vad jag tyckte de smakade medan mannen tyckte de smakade fotsvett. Bröderna gav mig tummen upp när jag skickade dem en bild, men skakade på huvudet samtidigt och sa att vi var bara ovana vid bären. Kanske det ja, får väl testa dem senare igen. Resten av rätten var enkel och fantastiskt god och vilken god saffranssmak. Nästa gång tar jag nog kycklingfiléer istället för att få lite mer kyckling, för vi var tre personer om 4 kycklinglår och det tyckte vi var lite snålt, här är vi hungriga i vår familj – Mat är gott!!

Testade ett Chardonnay vin till Torrecella från Italien. Och ärligt, jag är inte mycket av en Chadonnay tok, så det blev ingen hit hos oss, men ett vitt vin bör det vara tycker jag.
Testa och se vad ni gillar rätten!! 

Nu bär det av för en mysig fikadate med tjejkompisen. Idag är det Hässleholm som ska invaderas, för fika, loppis & antikrunda och en massa snack om barnen, livet och allt det där emellan
Kram Kajsa

11 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut men vi kanske ska hoppa över bären :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det ser ut. Loppis och antik runda låter hur kul som helst.
    Ha en bra dag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  3. Åhhh! Shit så gott!
    Persisk mat är suverän, min andra svåger är från Iran så han brukar göda upp mig när jag är där. Maten smakar alltid så mycket men utan att vara stark/ het som det ofta kan vara med mycket smak.

    Duktig du är!!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  4. Vad gott det verkar, men som du säjer är det ibland okända smaker som stoppar oss.

    SvaraRadera
  5. Åååå riktig saffran det är matlycka.... Tänk vad mycket spännande smaker det finns att upptäcka i matvärlden. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Så spännande. Jag äskar smaken av saffran. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Tack för ditt besök. Vilken spännande kyckling, måste nog testas vid tillfälle.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  8. Fotsvett...fniss. Du är super som testar
    och lagar dessa rätter. Jag skulle gärna
    smaka.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  9. Det ser supergott ut. Vi hade inte heller klarat oss på så lite kyckling. Men det är ju bara att lägga till. Ha en fin Påsk. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Vad spännande! Jag tycker du är så modig som gör detta!
    Spännande att se vad det blir nästa gång! :)
    Ha en fin påskhelg,
    kram Jennica

    SvaraRadera
  11. Så spännande med nya exotiska rätter. Jag vet att dom är mycket för saffran från dom länderna. När mina föräldrar för flera år sedan hade visning på sin lägenhet för en Iransk familj, hade mannen med sig äkta saffran från sitt hemland som tack.
    Kram!

    SvaraRadera