fredag 2 mars 2018

Plättar och Geocaching

För några år sedan  när vi hade en utställning i Bara, kom det förbi en kille som inte direkt var intresserad av oss alls, fast han försökte ge sken av det. Han var ute på skattjakt eller rättare sagt Geocaching. Han berättade lite om det och det väckte vårt intresse.



Min man vill gärna ha ett mål om man ska ut och gå, så detta är en perfekt  hobby att kombinera med motion och fotografering. Vi har kommit till platser som vi annars aldrig skulle kommit fram till.....den gamla bortglömda dansbanan utanför Eslöv, bilen som landade mitt i skogen på 50 talet....


Det gamla övergivna danspalatset


Musiken har tystat men det gamla pianot finns kvar
Den gamla övergivna bilen i dungen, den försvinner lite mer för varje år



...fräcka gömmor där man lagt ner ett stort jobb bakom och som gör det lite extra roligt att hitta.

Under en stubbe hittade vi denna kille, han har nog väntat länge på oss

Vi har till och med hyrt trampbåt för att hitta en gömma. Jag hade aldrig trampat trampbåt förr så jag tyckte det var en rolig dag att ge sig ut på. Men puh så jobbigt det var då!






Härom helgen var vi ute dels för att ta ett par gömmor, men också för att träffa vännerna och komma in på en plättfika. Bra combo kände jag. Gömmer kan vara mini och det kan vara stora burkar som rymmer småsaker. Det kan vara något som ser ut som en del av t.ex en lyktstolpe, eller en liten burk som sitter, hänger, ligger gömd till en en trästock som ligger i en buske. Kanske är det fågelholken uppe i ett träd, variationerna är oändliga liksom svårigheten att nå dem. Vi tar inte de avancerade som t.ex dykning eller extrem klättring och höjd.

Härlig skogspromenad på köpet


Klövastenen




Denna helg var den tuffaste uppe i en stolpe, där snålblåsten gav sig till känna och den lilla rullen där man skulle skrivas på trilskades när jag skulle få ihop den i sitt skal. Mannen var sådär road att stå där i kylan.

Nu väntar vi på lite varmare väder och nya skattjakts turer

Kram Kajsa

4 kommentarer:

  1. När jag sa till min man om att du gjort ett inlägg om geocaching blev han nyfiken på ditt inlägg. Han har nämligen gjort detta i många år. Jag har dock inte varit med lika mycket. men håller med att det är ett bra sätt att komma på ställen man annars inte hade besökt. Ha en härlig helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Kul hobby! Vilka fantastiskt vackra bilder.
    Plättarna såg ju jättegoda ut. Jag hoppas också på lite varmare vårväder nu. Vi har haft femton minus i veckan och massor av snö. Nu räcker det tycker jag.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag önskar dig och din familj en riktigt Glad Påsk!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fängslande hobby. Jag har inte vågat mig på den ännu. Är alltför säker på att jag skulle bli för mycket biten av den.
    Vårkramar Bosse

    SvaraRadera