lördag 9 januari 2016

En natt

Tänk er lyxiga hotellakan, morgonrock, lounge, hotellfrukost bara för en natt.

En lagom dos av lyx

Vi hoppade på tåget över sundet och checkade in på Hotell Kong Fredrik i Köpenhamn just bara för en natt. En stund för oss två att bara varva ner, mysa, rå om varandra och njuta.

Några kändisar har passerat innan oss...

Kylan bet oss i kinderna när vi strosade längst Ströget, så när vi gick in för smörrebröd eller värmande dryck, då kändes livet helt ok.

På eftermiddagen gled vi in på hotellet, tappade upp ett bad, drack champagne och bara njöt.

Fixar lite glas från restaurangen...

---och varmt bad med rosblad...

Framåt kvällen dukade vi upp en liten ostbricka med mer champagne. Knivproblemet för att dela osten löste mannen med sitt coop kortet. En bra karl reder sig själv.

När vi egentligen skulle ut för en mysig middag var vi helt enkelt inte så hungriga, så vi stoppade till för lite minibiljard...

Måndagskväll i Köpenhamn är ganska folktomt

En rolig skyltning fångar vår uppmärksamhet

En kamp om vinsten...den slutade oavgjort.

....och senare en bluesklubb med öppen scen. Här äntrade den ena musikern efter den andra in från hela världen. Vi njöt av musik från Irland, USA, Tyskland m.m. Klubben var så där lagom ruffig, precis som man vill att det ska vara i Köpenhamn. Röken lägger sig som ett dimmoln, ljudnivån surrar i lokalen, väggarna är fyllda av svartvita foton av alla dessa musiker som äntrat scenen.

Mojo Bluesbar - keep your mojo working

På småtimmarna vandrade vi hemåt och tog med en påse mat från KFC som vi åt av i sängen, bara för att.

Vi tassade upp på morgonen och gick ner och åt av den goda frukostbuffén, sen smög vi upp, tog en snabb dusch sen ner i sängen igen. Här stannade vi länge.

Det är nu man ska ligga länge i sängen och dra sig...

Njuta av ledighet, sköna sängar och av inte ha några måsten. Vi tänkte att när vi checkat ut skulle vi testa fotbad med fiskar, men jag hade för smala jeans för att få upp över knät, så vi åkte hem igen. Före stormen av pendlare som skulle hem från jobbet passade vi på att passera gränsen. Det gick smidigt och inom en timme var vi hemma till ett mer vitt Malmö.

Vi lämnar ett soligt men kallt Köpenhamn

Mot ett vintervitt Malmö

Det här måste man göra fler gånger, bara en natt utan krav och måsten med en uns av lyx.