måndag 8 december 2014

Oj, vad tiden går!

Jodå.....jag trillade dit!! Hur mycket jag än sa NEJ! Jag ska inte bli sjuk, så var det just det jag blev. I över en vecka rev halsen, protesterade kroppen & knoppen och någon envisades med att kittla med en fjäder i halsen så jag har hostat mig blå.


Ingefära och Citron har bara gott i sig

Glöggfesten var hotad och jag kämpade på med Ingefära te och Ingefära shots och så lite hostmedicin delux jag tiggde till mig av min syster. Jag bara gick runt och drog benen efter mig och vid de pigga tillfällena kämpade jag på för att sedan gå och lägga mig igen.


Bubbel & bak



Saffran luktar så gott och har en fantastisk färg!

På fredagen var det dags för Bubbel och bak. Varje år står jag och mannen och bakar lussebullar och julgodis. Fyller hemmet med underbar doft och oss själva med bubbel i glasen. I år var jag inte riktigt på hugget och lät bubblandet på mannen ( han blev inte ens ledsen). Klockan åtta var jeeg helt slut men kämpade på lite till så det blev klart.

Mannens svar på Lussekatt - Bilden talar tydligt om att han har fattat galoppen....

Lussekatt på riktigt



Medans jag gjorde snickersrutor (to die for)

Snickersrutor

Kola som ska koka i 20 minuter tar alltid en timme för mig....jag gör fel men det blir rätt till slut ändå




och Polkagriskola som ska skäras i snygga rutor, men mina blir allt utom snygga...dock otroligt goda!!( tog slut på ett par dagar, med lite ont i magen som följd)...



...försökte mannen sig på att göra cokladpraliner. Med fel utrustning för försöket, blev det denna lilla goding som fick åka fram på bordet. Valnötter och sötlakrits med blandad choklad och en lite dutt av havssalt. Mumsiga som bara den.



På lördagen var det dags för glöggfest med vännerna, så det var full sjå att få iordning med dukning, stolar, julpyntet, ljusen. Man springer runt som en tok, försöker inte glömma något, skriver listor, plockar fram, tar bort....

Bara att frossa
...men när alla kommer så är det ju precis så perfekt det kan bli. Stämningen är på topp ( jag något hängig men rätt ok ändå) och vi bara skrattar, njuter och har bra. Ingen vill missa den årliga traditionen och det känns så där mysigt skönt.

Veckan därpå har jag behövt att vila, göra så lite som möjligt. Krypa in i sitt skal och bara vara alldeles tyst. Nu är jag frisk med lite rethosta kvar, men den har jag hört kan hänga i i fleeeeeeera veckor.

Så här myser vi till det i sängen på fredagskvällen...det är relaxing för oss.


Så host, host...hoppas ni alla mår bra nu i December

Kram Kajsa

12 kommentarer:

  1. Skönt att du kryat på dej! Kola, lussekatter och snickersrutor, ser gott ut!

    SvaraRadera
  2. Så gott med så mycket godsaker. Tur att du inte missade den mysiga kvällen. Skönt att du mår bättre nu. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Det är elaka förkylningar nu. Min mamma åkte på nåt skit som jag var övertygad om att det var lunginflammation, har aldrig hört henne hosta så...Men det var "bara" vanlig förkylning.

    Hoppas att du piggar på dig nu och får vara frisk!
    Och om ni inte orkar äta upp allt godis så kan du skicka det till mig=))
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  4. Hej Kajsa, kul att du hittade till mej och tack för din hälsning !
    - Usch och fy för envisa förkylningar ! - Ser att du försöker kurera dej med citron och ingefära, lägg till lite vitlök och honung också i högst 60 gradigt vatten, så har du "mammas häxbrygd" som mina barn kallar den ;)
    - Himlars så mycket go´saker ni har gjort ! Dom där snickerskakorna är farligt goda ! Ja det mesta som man bakar den här tiden på året är väl farligt gott, och i januari brukar det blir "gröna vågen" , för att neutralisera sockerchocken
    i december ;)
    Krya på dej och ha det gott !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  5. Åhh så mycket gott du har gjort....jag bakar nästan aldrig...om det bakas här i huset så är det mannen eller dottern som bakar...men så jätteofta är det inte...
    När jag känner att en förkylning är på G, så tar jag Echinaforce i droppar, från hälsokosten...superbra !...brukar klara mej då ;)
    Kramis bia

    SvaraRadera
  6. Ååå så mycket gott o de där snickersrutorna är farligt goda. Vilken tur att förkylningen gav med sig så ni kunde ha glöggmyset, som måste vara hur kul som helst. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Mmm, det där verkar toppen :) så fin tradition att ha med sina vänner, det ser delikat ut!

    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så mycket gott! Roligt att du klarade
    glöggfesten.
    Krya på dig och kramar/AM

    SvaraRadera
  9. Så mycket gott......Vilken tur att du känner dig bättre. Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Mysigt det där med glöggfester... tur att ni inte behövde ställa in!
    Hoppas du blir helt frisk snabbt!

    SvaraRadera
  11. Vad mysigt ni har det! Trots din förkylning. Här har vi med en efterhängsen förkylning som inte vill ge med sig, urk.
    Det där med kola som ska bli klar på 20 minuter fungerar aldrig för mig heller. God blir den ändå till slut.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Men åh så mysigt det ser ut! Hoppas att du mår bättre nu!!!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera