lördag 27 september 2014

Smörgåsfabrik i huset


Smörstekta kantareller på en smörgås med västerbottenost...yummy, vad gott!!

Ibland är man inte sugen på att laga mat, det är bara så. Idén kanske tryter, man är bara så trött för att ställa sig vid spisen, köttet kanske inte är tinat....det är då man skapar sig en smörgåsfabrik. Laddar köksbänken med en massa goda saker som, Pastrami, rostbiff, kantareller, färskost med någon god smak, ost, remouladsås, krasse, tomater, sallad, smörgåsgurka ett riktigt gott bröd .....precis vad man nu kan tänka sig ha på sin smörgås.

Rostbiffsmacka att sätta tänderna i....


Sen är det bara att bygga den ena goda smörgåsen efter den andra.

Kanske sätta tänderna i en pastramismörgås eller en ugnsbakad med kantareller och västerbottenost??


Mat är ju gott och att laga mat kan vara fantastiskt roligt, även om det är merparten sambon som lagar mat i vårt hushåll. Men jag får kliva fram lite då och då och laga något till oss.

Häromkvällen såg jag en film på TV - Julia & julie som handlar om två historier i en - När Julie Powell (Amy Adams) drabbas av en 30-årskris så bestämmer hon sig för att starta ett gigantiskt matprojekt som innebär att hon ska laga 524 maträtter och alla ska lagas enligt Julia Childs (Meryl Streep) recept i dennas bok "Det goda franska köket". Julie bloggar på internet om sina missöden och kulinariska höjder och så hamnar Julie i ett matmecka och träffar nya vänner.

En fantastisk film som väckte mitt matintresse lite till, fast jag vill laga mat från hela världen. Ni vet få fram ett genuint recept ute i världen från en mamma, mormor...familjerecept från generationer på traditionell mat. Gärna med ett foto av personen i fråga receptet kommer ifrån ( mamma, mormor, mormorsmor...ni förstår) som jag sedan presenterar här i bloggen, så jag måste ju såklart ha ett samtycke till det då. Kanske ni har kontakter från vida världen, släkt, vänner som ni kan ta hjälp av till mig??



Har idag startat frågan till mina vänner och även då här för ett insamlande av material att starta matlagningen med. Har fått lite svar att folk börjar titta och se vad de kan få fram och jag är så glad än sålänge att inte alla tycker min idé är helt knäpp.Även om jag emellanåt gärna är lite galen....

Dock ska jag tillägga att jag tänkte inte göra det på 365 dagar :)

Dags att få fart på kroppen en solig lördag som denna, ha en FANTASTISK helg kära vänner!!!!

Kram Kajsa




1 kommentar:

  1. Inte ett dugg knäppt! Sånt där är kul och inspirerande!
    Hoppas att du får ihop en massa olika.

    Här har städats i lotten idag, med ett visst vemod. Fasiken vad snabbt det gick i år igen=))
    Kram Hannis

    SvaraRadera